Pewien pan swojego kucharza strofował,
Że mu obiad zbyt kwaśny i pieprzny zgotował,
Że wszystko ta nieszczęsna popsuła przesada,
"O, zgrozo! o, zgorszenie - kucharz odpowiada -
Jakże można, mój panie, tak dalece błądzić:
Nie umiejąc gotować, o potrawach sądzić?
Pańskie zdanie zupełnie śmieszne i opaczne!
Musisz jeść, co ci daję, i wierzyć, że smaczne"

Franciszek Dzierżykraj-Morawski

czwartek, 23 września 2010

Cukinia w syropie


Składniki:

ok 3 kg młodych cukinii
1 i 1/2 l wody
4 łyżeczki kwasku cytrynowego
1 i 1/2 kg cukru
3 małe laski cynamonu
2 łyżeczki goździków

Cukinie obieramy, przekrawamy i wydrążamy gniazda nasienne. Następnie kroimy je w szerokie paski, wkładamy do dużego garnka i zalewamy zimną wodą z rozpuszczonym w niej kwaskiem cytrynowym. Odstawiamy w chłodne miejsce na min. 5 godzin - a najlepiej na całą noc.
Cukinie przekładamy do słoików. Wodę z ich moczenia gotujemy z pozostałymi składnikami. Gorącą zaprawą zalewamy cukinię, zakręcamy słoiki i odstawiamy do góry dnem do wystygnięcia.
Taka cukinia doskonale pasuje do białych mięs i do wędlin.
Smacznego :-)

4 komentarze:

  1. Moja cukinia już nie młoda... Może być?
    Ze skórki obrać?
    Takiego przepisu mi brakowało!

    OdpowiedzUsuń
  2. MOże być.
    Iwonko - na samym początku przepisu jest napisane: "cukinię obrać" ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Próbowałam, ba próbowałam, zżarłam po prostu Acie z pół słoika - pyszota. W poniedziałek będę robić własną.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ot wymyśliła! Ledwo skubnęła i się tu lansuje połową słoika :-P

    Tak jak mówiłyśmy - zrobię ten przepis z dynią dla odmiany :-)

    OdpowiedzUsuń